Performance

Avaliku esinemise häppening, performance ja riputamine

Viimasel paaril kuul olen oma suureks üllatuseks sattunud nii mõnelegi üsna kehvale esinemisele. Kohe nii kehvale, et ma tegin nende kohta eraldi kategooriad, mida täna ka sinuga jagan.

Mis on häppening?

Wikipedia annab definitsiooni: “Häppening on tegevuskunsti liik, milles kunstnik loob sündmuse, etenduse, milles tihti osaleb publik. Teatrietendusest eristab häppeningu tavaliselt süžee puudumine, mingid sündmused kunstniku juhtimisel lihtsalt juhtuvad, mõjutades sellega publiku reaktsioone, mis omakorda mõjutavad häppeningu kulgu.

Avaliku esinemise seisukohalt on häppening täpselt sarnane tegevus. See tähendab: esineja tuleb kohale ja tal on peas olemas ähmane ettekujutus selle kohta, mis toimuma hakkab. Ta on nagu kirgiis, kes mäe otsast eesliga alla turule sõites laulab sellest, mida näeb. Kas sellel ka kokkulepitud teemaga ka ühist on? Paremal juhul ehk…

Sel ajal, kui publik segaduses olles üritab sellest kõigest mingisugust mõtet või struktuuri leida, saab esinemine juba otsa. Pikemate häppeningide puhul võib meisterlik esineja sellest oma kõneosavusega isegi nauditava etenduse teha.

Mis on performance?

Wikipedia annab definitsiooni: “Performance on tegevuskunsti liik, milles kunstniku juhatusel (vahel ka publiku osalusel) luuakse (improvisatsiooniline) etendus.”

Avaliku esinemise mõttes tähendab performance häppeningist veelgi kehvemat esitlust. Performancega tegeleja tunned ära selle järgi, et ta tuleb kohale ja ütleb sissejuhatuses midagi taolist:

“Ma mõtlesin, et võiks teha nii – teie esitate mulle teemakohaseid küsimusi ja mina siis vastan neile. Sel moel saate infot just selle kohta, mis teile endale huvi pakub”. Kuulajad on tavaliselt selle peale totaalses hämmingus, sest enamik ongi selle pärast kohale tulnud, et asja kohta üleüldse mingisugust infot saada. Ja kuivõrd esiotsa midagi ei tea, siis ka küsida ei oska.

Mis on riputamine?

Siinkohal minu enda sõnastatud definitsioon: “Riputamine on tegevuskunsti liik, kus kunstnik ei saa tihtipeale ka ise päris täpselt aru, mida ja millise eesmärgiga ta teeb. Etendus koosneb peamiselt sellest, et kunstnik laseb publikul esineda.”

Esinemise vaatepunktist tähendab see seda, et esineja tuleb kohale täiesti ettevalmistamatult. Aja täitmiseks käib ta välja ühe ähmase ja tõenäoliselt ka triviaalse teema ning laseb kuulajatel selle kohta grupitöö käigus esitlused teha. Järelejäänud aja täidavad kuulajad omapoolsete tööde presenteerimisega.

Kas esineja ka midagi juurde räägib ja selgitusi jagab? Üldjuhul mitte – esinevad ainult kuulajad. Kõik tegevus on kuulajate kraesse lükatud ja siit ka termin “riputamine”.

Kui häppening ja performance oma kuulajatele ehk ka midagi pakuvad, siis riputamine on tavaliselt küll tegevus, mille peale igal kuulajal on peas nördimust tekitav küsimus “Miks pagana päralt pidin ma selle jama peale oma aega raiskama?”

Mida teha selleks, et esinedes taolist “tegevuskunsti” vältida?

Hea ettevalmistus on edu alus ja kui sa selle pealt aega kokku ei hoia, siis peaks ka edu saavutamine üsna kindel olema. Hea ettevalmistuse kohta olen ka siia blogisse kirjutanud lood “7 asja, mida väga head esinejad edu saavutamiseks teevad” ja “5 põhjust, miks sa suurepäraselt esineda suudad“.

Seega – valmista end korralikult ette, mõtle häid mõtteid ja tee kõike selleks, et kuulajate huvid, vajadused ja ootused selle esinemisega seoses kaetud oleks – rohkem polegi edu saavutamiseks vaja.

Oskad ehk veel mingisuguseid kehva esinemise alaliike välja tuua? Anna neist siin all kommentaariumis märku.

Janek
Janek Tuttar on kodulehe AvalikEsinemine.net autor ja omanik. Lisaks sellele on ta ka Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainor avaliku esinemise ja suulise eneseväljenduse ainete lektor.

Lisaks siin kirjutamisele kirjutab ta aeg-ajalt ka Äripäevale ja portaalile sekretar.ee kõigest sellest, kuidas iseendaga erinevates avaliku esinemise situatsioonides toime tulla.

Sarnasel teemal veel

2 thoughts on “Avaliku esinemise häppening, performance ja riputamine

  1. On veel mehhatroonika – esineja on põhjalikult ettevalmistunud, lüümikult projetseeritakse seinale fondiga 10 või 12 teksti. Tekst kantakse püüdlikult, koos kirjavigadega, auditooriumile ette.

  2. See tuletas mulle veel meelde, et on ju ka mehhatroonikute sarnased “autopiloodid” ;-)

Comments are closed.

Kõige olulisemad esinemise põhitõed, mida teadma pead

AVALIKU ESINEMISE TASUTA VIDEOKURSUS

Saadan Sulle seitse videot, mis sisaldavad erinevaid tehnikaid selle kohta, kuidas laval särada ja oma sõnum edukalt edasi anda
NB! Hoian Sinu andmed 100% kaitstuna. Ka minule ei meeldi spämm!
SAADA VIDEOD
close-link